Monday, June 9, 2008

La doute est le premier pas vers la certitude

Assalamualaikum wr wbt

Pe khabar semua?Sihat semua?Alhamdulilah.=)

Baiklah post ini saya ingin menunaikan janji saya iaitu tugasan yang diberikan ustzh yakni kongsi bersama rakan2 yang lain mengenai buku yang dipinjamkan kepada saya.

Tajuk: Cemerlang dunia cemerlang akhirat: Tip-tip Efektif Pimpinan Rohani Al-Ghazali Buat Remaja (Fuhhhyooo dahsyat ehh tajuk buku nie..)

Penulis: Deden Himawan

Terbitan: PTS Millennia Sdn. Bhd.


Buku ini agak ringkas dan tidak begitu kompleks ataupun memeningkan kepala sesiapa yang membacanya- terutama sekali remaja( alahh cam awk2 sama saya la...ermm yg dah over 20 tu lain cerite ehh perli ustzh nmpk~) Tambahan pula ada illustrusi(illustration) ataupun gambar2/ imej2 yg cukup simple dan memeriahkan lagi suasana-maksud saya tidak membosankan si pembaca ketika membaca=)

Justeru itu saya syorkan agar anda membaca buku ini juga.

Sekian terima kasih.

-------------------------------------------------------------------------------------------------




hahaha, x ada laa. Saya gurau aje yea, jangan marah, nanti kena jual~

Baiklah sebelum kita teruskan "perjalanan" kami. Saya nak mengajukan soalan untuk anda2 pelajar di luar sana yg sedang membaca post ini. (You, yes You...No no no, not you but You.Don't eksyen2 dunnoe ehh...You there ahh, Yes don't pretend look behind...haha)

Soalannya: Siapakah Imam Al-Ghazali itu???...haaa tak tau kan, saya pun x tau..wakakaka..
Kalau saya ceritakan segala-galanya, dah x best la kan. So saya syorkan agar kawan2 di luar sana buat research/homework sikit=)

Ok laa ok laaa, jgn la merajuk...x macho x sweeeet...senyum laa...senyummmmm...ahhh~~cam gitu laa...Goood boy/girl..alala bucuk2..haha..

Tapi kalau saya ceritakan dah x best laa...betul~~..dah x FUN...dah xder excitement, semua dah tau pastu nanti korang x nak research sendiri...

Justeru itu saya hanya ambil petikan2 yg agak menarik daripada buku ini yakni "Tip-tip efektif pimpinan rohani" atau terjemahannya "Tips effective guidance soul(haha direct translation)"



1) La doute est le premier pas vers la certitude. (Seperti yang tertulis di Title) Ia bermakna "Keraguan adalah jalan pertama keyakinan". Aiseymann...paham x paham x??? X paham kan, tu pasal kena baca sendiri utk memahami...Gerekkkk bace buku nieee...X tipuuu...Betooooool~~

"Keraguanlah yang membawa kepada kebenaran. Barang siapa yang tidak merasa ragu, maka dia tidak memandang.Barang siapa yang tidak pernah memandang, maka dia tidak pernah melihat. Dan barang siapa yang tidak pernah melihat, maka dia akan tetap berada dalam kebutaan dan kesesatan."-ms 75 perenggan 3


2) Sturuktur diri manusia digambarkan dalam kitab Ihya' 'Ulum Al-Din digambarkan seperti kuda dan penunggangnya. Kuda itu diibaratkan tubuh kita dan penunggang itu pula adalah jiwa kita. Untuk meringkaskan, jasad ataupun tubuh kita cintakan/inginkan sesuatu malahan rohani/jiwa kita pula cintakan/inginkan sesuatu benda yang lain pula. Justeru itu apa harus individu itu lakukan???...hmmmm

Ingin saya maklumkan juga, Imam Al-Ghazali bnyk menggunakan analogi dan gambaran supaya manusia sejagat senang memahami apa yang ingin disampaikan. Pada hemat saya, ini antara sebab kenapa beliau menjadi antara tokoh2 yg termasyor dalam dunia Islam dan juga luar Islam.


3) Visi akhirat.

Ada hadis mengatakan "Dunia ini hanyalah ibarat bayang2 dari sebatang pokok tempat seseorg berteduh(sebentar) di bawahnya,lalu ia pergi meninggalkannya."

"Hiduplah engkau di dunia ini seolah-olah dalam pengembaraan ataupun penyeberangan jalan, dan siapkan dirimu untk menjadipenghuni kubur."

Apa yang mereka ingin sampaikan adalah dunia ini hanyalah sementara, ia tidak kekal. Kita akan ke "next stage/level up" ke alam barzakh dan kemudiannya alam akhirat. (selangkah lebih dekat untuk menghadap Pencipta kita, Allah s.w.t, insha-Allah.Amin--persoalannya adakah kita sudah bersedia???tepuk dada tanya iman)

Ada juga menggatakan bahawa dunia ini bagaikan illusi, bagaikan mimpi dan sebagainya. Justeru itu patutkah kami manusia/hamba2 Allah mengejar illusi(dunia) ataupun kenyataan(akhirat)..ataupun kedua-duanya...Hmmm~~



Baiklah kalau saya nak share segala-galanya tentang buku nie, saya rasa dah xde maknanye utk korang bace. So saya share sikit2 jerr ehh..jgn marah~~nnt kena jual~...bagi sesiapa yg berminat utk membaca buku ini, sila contact saya yea di telefon bimbit saya: 82216050


Itu sahaja dari saya sehingga kita bertemu lagi di lain hari insha-Allah...

Wasalam

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home